top of page

Πρόγραμμα Αποκατάστασης Μαθησιακών Δυσκολιών (2012-2018)

Κάτω από τον όρο ‘’μαθησιακές δυσκολίες ‘’ υπάρχει μια πληθώρα διαφορετικών αναγκών που οδηγούν το παιδί και την οικογένεια να αναζητήσει βοήθεια από τον ειδικό .

Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακουστικής αντίληψης, ομιλίας , ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού και μαθηματικών ικανοτήτων. Σχετίζονται με εγγενείς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που πολλές φορές συνυπάρχουν.


Πιθανές αιτίες :

  • Περιορισμένη νοητική ικανότητα,

  • Ψυχοσυναισθηματικοί παράγοντες,

  • Περιβαλλοντικοί παράγοντες,

  • Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες – Δυσλεξία,

  • Ειδικές Γλωσσικές Διαταραχές,

  • Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές,

  • Αισθητηριακές Μειονεξίες (όραση-ακοή),

  • Νευρολογικά προβλήματα,

  • Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα


Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν αποτελούν αποκλειστικό πρόβλημα της παιδικής ηλικίας αλλά συνεχίζονται στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή και απαιτείται ειδική στήριξη για την αντιμετώπισή τους .


Τα προβλήματα των εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες καταλήγουν συνήθως να επηρεάζουν τις κοινωνικές τους σχέσεις , την αυτοεκτίμησή τους, τα κίνητρα και τους στόχους τους .


Στο πρόγραμμα αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών που εφαρμόζεται στο Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας Παιδιών – Εφήβων και ενηλίκων, το άτομο αντιμετωπίζεται  ως συνολική προσωπικότητα και ψυχισμός. Αυτό σημαίνει ότι είναι ένα πρόγραμμα που δεν στοχεύει μονομερώς στον τρόπο μελέτης των σχολικών μαθημάτων ή μόνο σε γνωστικές δεξιότητες αλλά περιλαμβάνει και την ψυχοσυναισθηματική στήριξη  του παιδιού και των γονέων του .


Η διαδικασία αξιολόγησης  στο Τμήμα Παιδιών & Εφήβων του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας Παιδιών – Εφήβων – Ενηλίκων  γίνεται από διεπιστημονική ομάδα που την απαρτίζουν παιδοψυχίατρος , ειδικός παιδαγωγός , λογοθεραπευτής , κλινικός ψυχολόγος, εργοθεραπευτής .


Αναλυτικά το Πρόγραμμα Μαθησιακής Αποκατάστασης περιλαμβάνει τους παρακάτω τομείς :

  • Πρόγραμμα αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών (διδασκαλία ορθογραφίας – γραμματικής – ανάγνωσης- παραγωγή γραπτού λόγου- αποκωδικοποίηση κειμένου, μαθηματικών εννοιών, κτλ),

  • Οργάνωση και ανάπτυξη στρατηγικών για την επεξεργασία και κωδικοποίηση των πληροφοριών (για τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και του Γυμνασίου – Λυκείου)

  • Οργάνωση του τρόπου και του χρόνου της μελέτης στο σπίτι, δίνοντας κατευθυντήριες οδηγίες στους γονείς ,

  • Εποπτεία του παιδαγωγού που ασχολείται με την μελέτη των μαθημάτων στο σπίτι,

  • Ψυχοσυναισθηματική στήριξη του παιδιού και ενίσχυση των δεξιοτήτων του,

  • Σταθερή επικοινωνία με το σχολικό πλαίσιο και τον εκπαιδευτικό καθώς και με όποιο άτομο ασχολείται εκπαιδευτικά με το παιδί (π.χ. φροντιστήριο )

  • Ένταξη των γονέων σε υποστηρικτική συμβουλευτική διαδικασία


Μαρία Πλατή

bottom of page