Κύκλος Σεμιναρίων Ι.Ψ.Υ.Π.Ε. 2019-20 Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στις Προβολικές Δοκιμασίες (Rorschach, TAT)

 

Κύκλος Σεμιναρίων Ι.Ψ.Υ.Π.Ε. 2019-20

 

Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στις Προβολικές Δοκιμασίες

(Rorschach, TAT)

 

Οι προβολικές δοκιμασίες αποτελούν ένα μέσο αξιολόγησης και κατανόησης της προσωπικότητας. Είναι ένα κλινικό ψυχοδιαγνωστικό εργαλείο, το οποίο, μετά την ολοκλήρωση της χορήγησης και της ανάλυσης των αποτελεσμάτων, μπορεί να καταλήξει στη διάγνωση και στη δημιουργία εξατομικευμένου πλαισίου ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης σε εφήβους και ενήλικες.

 

Γιατί η επιλογή της συγκεκριμένης εκπαίδευσης;

Η εκπαίδευση στη χορήγηση και στην ερμηνεία των τεστ βασίζεται στη Σχολή του Παρισιού, η οποία είναι αναγνωρισμένη από τη Διεθνή Εταιρία Rorschach και Προβολικών Δοκιμασιών. Σε αυτό το πλαίσιο κλινικής και θεωρητικής προσέγγισης, τα δύο τεστ θεωρούνται συμπληρωματικά και αναπόσπαστα εργαλεία τα οποία ερμηνεύονται σύμφωνα με την ψυχαναλυτική θεωρία.

Βασική αρχή του συγκεκριμένου Σεμιναρίου είναι ότι η σωστή χορήγηση δοκιμασιών οι οποίες στοχεύουν στην κατανόηση της προσωπικότητας προϋποθέτει τη γνώση βασικών στοιχείων ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας. Για τον λόγο αυτό το Σεμινάριο στηρίζεται στους εξής δύο βασικούς άξονες:

α) Εισαγωγή στις βασικές αρχές ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας που άπτονται του διαγνωστικού πεδίου των συγκεκριμένων προβολικών δοκιμασιών.

β) Εκπαίδευση στη χορήγηση και στην ερμηνεία των προβολικών δοκιμασιών.

 

Σε ποιους απευθύνεται;

Η εκπαίδευση απευθύνεται σε ψυχολόγους, ψυχολόγους-ψυχοθεραπευτές, μεταπτυχιακούς φοιτητές ψυχολογίας, τελειόφοιτους φοιτητές ψυχολογίας.

 

Διάρκεια – Αριθμός Εισηγήσεων

Το Σεμινάριο αναπτύσσεται σε 20 τρίωρες εβδομαδιαίες συναντήσεις και διαρκεί από τον Ιανουάριο του 2020 έως και τον Ιούνιο του 2020.

 

Δεξιότητες οι οποίες θα κατακτηθούν

Ολοκληρώνοντας την ετήσια εκπαίδευση, οι συμμετέχοντες θα είναι σε θέση να χορηγήσουν και να αναλύσουν τα δύο τεστ (Rorschach, TAT).

 

Αριθμός συμμετεχόντων

6-12 άτομα

Ημέρα, ώρα και τόπος διεξαγωγής

Παρασκευή 19.00-22.00 / Ιανουάριος - Ιούνιος 2020

ΙΨΥΠΕ – Π. Σακελλαρόπουλος (Εσπερίδων 85 - Καλλιθέα, Αθήνα)

 

 

TEST 1
Self-Portrait with Seven Fingers_ Marc Chagall1913

 

 

Κόστος Συμμετοχής

Το κόστος συμμετοχής για τον Σεμιναριακό κύκλο ορίζεται στα 500€ και καταβάλλεται σε 3 δόσεις (100,00 ευρώ με την Εγγραφή και 2 δόσεις των 200€ – η 1η κατά την Έναρξη των Σεμιναρίων και η 2η έως τα τέλη Μαρτίου 2020).
Για φοιτητές-τριες και ανέργους το κόστος συμμετοχής ορίζεται στα 400€.

Στη λήξη του σεμιναρίου θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης, με προϋπόθεση την τακτική παρακολούθηση (επιτρέπεται μία απουσία).

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας ενώ πριν την εγγραφή θα προηγηθεί προσωπική διερευνητική συνέντευξη. Οι ενδιαφερόμενοι/ες καλούνται να αποστείλουν το συντομότερο συμπληρωμένη τη συνημμένη Αίτηση Συμμετοχής έως την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2019, στο mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. , με την ένδειξη στο Θέμα: «Συμμετοχή σε Εκπαιδευτικό Σεμινάριο στις Προβολικές Δοκιμασίες».

Επιστημονική Διεύθυνση Σεμιναρίου – Εισηγητές-τριες

Επιστημονικός Υπεύθυνος του Σεμιναριακού κύκλου είναι ο Ψυχίατρος – Παιδοψυχίατρος Δημήτρης Αναστασόπουλος (Εποπτεύων και διδάσκων της Ε.Ε.Ψ.Ψ.Π.Ε. και της Ε.Ε.Ψ.Ψ., Υπεύθυνος Επιτροπής Εκπαίδευσης της Ε.Ε.Ψ.Ψ.Π.Ε., Μέλος Δ.Σ. και Επόπτης Τμήματος Παιδιών και Εφήβων Ι.Ψ.Υ.Π.Ε.) σε συνεργασία με την Κλινική Ψυχολόγο και βασική Εισηγήτρια των Σεμιναρίων Ελίνα Καρδαρά (Πιστοποιημένη στη χορήγηση των προβολικών δοκιμασιών της Σχολής του Παρισιού, Μέλος της Εταιρίας Rorschach και Προβολικών Μεθόδων της Γαλλικής Γλώσσας, Συνεργάτης του Ι.Ψ.Υ.Π.Ε.– Π. Σακελλαρόπουλος).
        Πέρα των ανωτέρω, σε επιλεγμένα μαθήματα του κύκλου «Εισαγωγή στις βασικές αρχές ψυχαναλυτικής ψυχοπαθολογίας» εισηγητές-τριες θα είναι ψυχαναλυτές-τριες εγνωσμένου κύρους στην επιστημονική κοινότητα όπως οι κ.κ. Δρ. Τζένη Σουμάκη, Δρ. Χρήστος Ζερβής
και Δρ. Δημήτρης Αναγνωστόπουλος.

Προγραμμα Εισηγήσεων Σεμιναρίου.


Σύντομο ιστορικό της Σχολής του Παρισιού

Ο όρος «Σχολή του Παρισιού» περιγράφει μια θεωρητική και μεθοδολογική προσέγγιση ακαδημαϊκών, ερευνητών και κλινικών ψυχολόγων που αναφέρεται στη μέθοδο ανάλυσης και ερμηνείας του Rorschach και του ΤΑΤ. Ο όρος εμφανίζεται για πρώτη φορά στο XIIIο Διεθνές Συνέδριο RorschachandProjectiveMethods στο Παρίσι το 1990.

Τον Μάρτιο του 1950 δημιουργήθηκε η Γαλλική Ένωση Rorschach, πρόγονος της Κοινότητας του Rorschach και των Προβολικών Μεθόδων, της οποίας πρώτος πρόεδρος ήταν ο D. Lagache (1903-1972). Ο D. Lagache τονίζει τη διπλή ψυχαναλυτική ερμηνεία των πρωτοκόλλων Rorschach, δηλαδή, τη συμβολική ερμηνεία του ασυνείδητου μέσω του περιεχομένου των απαντήσεων και την ερμηνεία των μορφών που το υποκείμενο αναγνωρίζει ως τέτοιες. Σταδιακά ο όρος «προβολικές μέθοδοι» θα αντικαταστήσει τον όρο «τεστ» και η προβολική ψυχολογία θα αποτελέσει μέρος του πεδίου της κλινικής ψυχολογίας και όχι αποκλειστικά της ψυχομετρίας.

Σε συνέχεια ο D. Anzieu (1923-1999) μαθητής και βοηθός του D. Lagache θα αναπτύξει μια ψυχαναλυτική ανάλυση του Rorschach και των Προβολικών Μεθόδων. Η σημαντική έννοια που ανέπτυξε, το «Εγώ-δέρμα» είναι εμπνευσμένο από την προβολική ψυχολογία. Ήταν ο διευθυντής των διατριβών V. Shentoub(1967), R. Debray (1973-1983), N. RauschdeTraubenberg (1981), C. Chabert (1986), F. Brelet-Foulard (1989).

Η N. RauschdeTraubenberg είναι αυτή που θα διοργανώσει τη Σχολή του Παρισιού. Το 1966 διοργανώνεται στο Τμήμα Ψυχολογίας πιστοποιητικό εκπαίδευσης στις Προβολικές Τεχνικές που επιτρέπει την κατάρτιση στους κλινικούς ψυχολόγους. Ως αποτέλεσμα, το 1978 ίδρυσε την «Ομάδα Έρευνας Προβολική Ψυχολογία» φέρνοντας ειδικούς στο Rorschach με ειδικούς στο ΤΑΤ στην ίδια ομάδα εργασίας, η οποία αποτελείται από τους/τις V. Shentoub, R.Debray, C. Chabert, Α. Sanglade, Μ. Boekholt, Μ. Peruchon, Ν. Jeammet.

Αυτή η ομάδα συνδέεται το 1993 με το Εργαστήριο Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχοπαθολογίας που δημιουργήθηκε από την C. Chabert. Το πιστοποιητικό εκπαίδευσης του 1986 γίνεται Πανεπιστημιακό Δίπλωμα στην Προβολική Ψυχολογία και από το 1988 έως το 2012 προΐσταται η C. Chabert. Το πανεπιστημιακό αυτό δίπλωμα είναι για πολύ καιρό η μόνη γαλλική και ευρωπαϊκή εκπαίδευση στην προβολική ψυχολογία.


Σύντομη παρουσίαση προβολικών εργαλείων

  • 2 τύποι κατηγοριών προβολικών εργαλείων:
  • Ρωμαϊκή αρίθμηση καρτών

Α. Δομικά : αναπαραστάσεις που ενεργοποιούν το φαντασιακό, Rorschach

Β. Θεματικά: εικόνες με συγκεκριμένο θέμα, TAT

 

Σύντομη παρουσίαση Rorschach

Το Rorschach δημιουργήθηκε από τον HermannRorschach, ψυχίατρο και ψυχαναλυτή, μέσα από τη δοκιμή εργασίας μελανιού και αποτελείται από 10 κάρτες

Υλικό:

Ι           ΙΙ         ΙΙΙ        IV        V         VI        VII      VIII     IX        X

  • 2 τύποι καρτών :

Α. Σύμφωνα με τη φόρμα:

  •  Συμπαγής ή ενιαία: I, IV, V, VI
    • Διμερής: II, III, VII
      Αναπαράσταση της εικόνας του σώματος.
      Οργάνωση από τον κεντρικό άξονα, αντιπροσωπεύει τον σπονδυλικό άξονα του σώματος
      πιο εντυπωσιακή συμμετρία (καθρέφτης)
      εκπροσώπηση της σχέσης, πρόβλημα ταυτότητας

Β. Σύμφωνα με το χρώμα:

  • μαύρο:IV, V (συμπαγής), εκδηλώσεις άγχους, χρώμα θλίψης και πένθους (ευαισθησία στην κατάθλιψη)
  • κόκκινο: II, III, εντυπωσιακές λόγω της αντίθεσης: μαύρο / κόκκινο / λευκό
  • γκρι: VI, VII, ενεργοποιεί ηπιότερα το άγχος
  • παστέλ: VIII, IX, Χ, απαλή απόχρωση, ποικιλία χρωμάτων, ενεργοποιεί την παλινδρόμηση και ευνοεί την προβολή

βίαιη αντίθεση, ενεργοποιεί την προβολή ενορμητικών φαντασιώσεων, και τον τρόπο έκφρασης σχέσεων

 

Σύντομη παρουσίαση ΤΑΤ

Ο HenryMurray, ψυχολόγος, ανέπτυξε το TAT το 1935 στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Το 1953 η VicaShentoub εξέλιξε τη δοκιμασία του HenryMurray για να της προσδώσει ψυχαναλυτική ερμηνεία.

Το ΤΑΤ αποτελείται από 31 κάρτες. Από το σύνολο αυτών παρουσιάζονται στους εξεταζόμενους οι κάρτες 1, 2, 3ΒΜ, 4, 5, 6ΒΜ, 7ΒΜ, 6GF, 7GF, 8BM, 9GF, 10, 11, 12 BG, 13Β, 13MF, 19, 16 και διαφοροποιούνται ανάλογα με το φύλλο και την ηλικία.

Στόχος της μέτρησης και της ερμηνείας είναι να προσδιοριστούν οι αμυντικοί μηχανισμοί που χρησιμοποιούνται από το υποκείμενο. Το πρώτο φύλλο μέτρησης, που επέτρεψε να βαθμολογήσει τις απαντήσεις, εκπονήθηκε το 1968 από την VicaShentoub.

 

Τελευταία Νέα

Free business joomla templates